vineri, 10 iunie 2011
MEDIATORUL INSTITUȚIEI PUBLICE
Desi MEDIEREA este un domeniu aparut si dezvoltat odata cu civilizatia , dupa mii de ani este inca necunoscut.
„ Istoricii ii situeaza aparitia in perioada comertului fenician. Practicile din Grecia Antica si din Roma Antica au adus un inteles adecvat termenului de “mediere”.
Romanii au folosit mai multe denumiri pentru persoanele care se ocupau de acest process, precum: medium, interpolator, conciliator, interlocutor, iar, in final, mediator.
In Evul Mediu, in unele tari practica de mediere a fost interzisa, iar in altele putea fi realizata doar de catre autoritatile centrale. In anumite culturi, mediatorul era considerat o persoana sacra, ce merita un respect deosebit, iar medierea moderna a aparut in SUA la inceputul anilor ’70… „ scria Alina Gorghiu intr-un articol in care se pleda pentru solutionarea conflictelor prin aceasta cale sau cum vreti s-o numiti dvs. – cititorii cunoscatori ai domeniului – metoda, profesie, mijloc…etc.
Am facut aceasta introducere pentru a pune in valoare stadiul actual al acestei profesii.
Este unul din cele mai convenabile, utile si civilizate mijloace de abordare si stingere a conflictelor , indiferent de natura lor si care asigura mentinerea unui nivel superior de comunicare pentru ca partile isi pot transmite punctul de vedere despre cauza neintelegerii intr-un mod care permite clarificarea discordantelor, punerea de acord a opiniilor diferite intr-un conflict ( fie el si aparent)
Medierea este calea prin care se asigura comunicarea decenta, clarificarea neconcordantelor de opinii, acceptarea unor puncte de vedere straine de personalitatea uneia sau alteia din partile implicate intr-un conflict sau disputa.
Medierea este mijlocul de asigurare a unui climat social decent, superior, favorabil progresului, ideilor de concurenta loiala, capacitatii de comunicare a omului modern,contemporan – supus unei diversitati de presiuni economice-sociale-politice-informatice-etnice…etc.
Medierea este calea de comunicare intre o diversitate de temperamente, profesii, personalitati, varste, interese.
De aceea revin la o idee – afirmata timid si neexplicata – aceea de institutionalizare a medierii. Institutionalizarea medierii inseamna – in opinia mea – introducerea acesteia ca profesie la nivelul institutiilor publice, in sensul asigurarii comunicarii de calitate, instruite, decente, pertinente intre membrii comunitatii si reprezentantii institutiei prin mediator.
Acesta ( mediatorul institutiei), ca un specialist in relatia de intelegere si comunicare generala precum si ca specialist in zona publica unde functioneaza, va avea capacitatea de a prelua esenta nevoii cetateanului, a contribuabilului in general ( includem si persoanele juridice ) o va exprima in relatia cu serviciul/compartimentul competent al institutiei publice si va putea, astfel, asigura atat comunicarea cat si cunoasterea problemelor deosebite, dificile; rolul esential al acestuia - al mediatorului – fiind acela de a gestiona si stinge conflictele, disputele, neconcordantele in comunicare…etc.
Altfel spus – mediatorul institutiei publice este persoana care poate asigura o comunicare decenta, o gestionare a comportamentelor si atitudinilor publice in interesul tuturor partenerilor situatiei date ( institutie – cetatean ).
In opinia mea – aceasta forma a medierii – poate sa dezvolte constient si pertinent, medierea – ca institutie distincta.
As face o comparatie ( in ideea similitudinii efectelor ) cu functia de consilier juridic.
Asa cum acesta din urma are datoria si obligatia morala de a veghea la respectarea rigorilor legii si trebuie sa fie impartial in aceasta calitate, asa mediatorul poate avea datoria si obligatia morala de a sesiza incoerenta comunicarii sau dificultatile de acest tip, a relatiei de preluare si prelucrare a problemei/ nemultumirii/reclamatiei in asa maniera incat sa asigure comunicarea si transmiterea mesajului clar si in concordanta cu interesul public si coroborat cu interesul persoanei fizice/juridice solicitante, nemultumite, interesate in solutionarea legala a interesului exprimat.
Autor: Stefania Saradici - Asociatia pentru promovarea medierii Adjud
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu