marți, 18 septembrie 2012

Ce inseamna obligativitatea medierii de la 1 octombrie 2012?

Incepand cu 1 octombrie 2012 vor intra in vigoare dispozitiile Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator (asa cum a fost modificata si completata prin Legea 115/2012) ce instituie obligativitatea informarii cu privire la mediere pentru fiecare persoana (fizica sau juridica) ce-si propune deschiderea unui proces judiciar in anumite domenii expres prevazute de lege. Aceeasi obligativitate este prevazuta si pentru partile ce se afla deja cu o cauza pe rolul instantelor de judecata. In acest sens, partile sunt tinute sa parcurga o sedinta de informare cu privire la mediere. Instantele sunt si ele tinute sa ceara, tuturor partilor din dosar, dovada parcurgerii acestei sedinte de informare. Aceasta obligativitate a solicitarii, respectiv prezentarea dovezii, se va aplica incepand cu luna ianuarie 2013. In vederea asigurarii acestei informari a tuturor partilor din dosar, mediatorul va parcurge anumite etape specifice medierii, in functie de fiecare cauza in parte. In acest sens, prin lege se instituie o procedura flexibila, ce permite mediatorului sa aplice un model propriu de organizare a procedurii de mediere (in conditiile legii, desigur) pentru a raspunde cat mai bine nevoilor celor ce i se adreseaza. Prin urmare, incepand cu 1 octombrie, orice persoana care are un proces pe rol sau care doreste sa introduca o actiune in instanta, in domeniile anume prevazute de lege, va fi indrumata catre mediator. Care sunt pasii de urmat? 1. Alegerea mediatorului 2. Participarea la o sedinta de informare cu mediatorul ales 3. Luarea deciziei de a declansa procedura de mediere sau de a reveni in instanta 4. Obtinerea dovezii ca s-a efectuat informarea 5. Revenirea la instanta 6. Costurile medierii. Pentru ca fiecare din acesti pasi sa fie mai usor de inteles, mi-am propus sa raspund la cateva intrebari esentiale, specifice fiecarei etape parcurse. 1. Alegerea mediatorului Cine alege mediatorul? - Fiecare parte aflata in litigiu are dreptul sa aleaga mediatorul. - Partea, partile ce doresc declansarea procedurii judiciare (reclamantul). Paratul va putea, ulterior, sa aleaga si el un mediator. 2. Participarea la o sedinta de informare cu mediatorul ales Cine trebuie informat? - Mediatorul va informa partea/partile ce-i solicita acest lucru. Ce se intampla cand fiecare parte alege alt mediator? - Fiecare parte va fi informata de mediatorul ales si va lua decizia: de a reveni in instanta sau de a accepta medierea. Daca accepta medierea va trebui sa aleaga, de comun acord cu cealalta parte, daca cei doi mediatori vor intra in co-mediere sau vor alege, de comun acord, pe unul dintre ei. La fel de bine pot alege si un al treilea mediator in vederea derularii sedintelor efective de mediere. In ce consta informarea obligatorie? Care este continutul acestei informari? - Potrivit legii, mediatorul va prezenta partii/partilor procedura de mediere (pasii de urmat) si beneficiile acesteia in raport cu situatia concreta a partilor, astfel incat acestea sa poata lua o decizie in cunostinta de cauza cu privire la mediere, insa fara a intra in detalii legate de cauza. Cand are loc informarea? - Inainte de declansarea procedurii judiciare. Odata cu cererea de chemare in judecata, reclamantul trebuie sa prezinte si dovada ca a fost informat in conditiile legii. Paratul va avea si el aceeasi obligatie, fie ca i-a fost ceruta in mod expres de instanta, fie ca a fost invitat de cealalta parte la mediere. - Dupa declansarea procesului judiciar, in cauzele aflate deja pe rolul instantelor la data de 1 octombrie. - Informarea se va realiza ori de cate ori partile unui conflict doresc sa intre in procedura de mediere. Daca o persoana (fizica ori juridica) doreste sa deschida mai multe procese judiciare, va trebui sa faca dovada informarii pentru fiecare proces in parte? - Da! Ori de cate ori o persoana doreste sa cheme in instanta o alta persoana, aceasta va fi tinuta sa faca dovada parcurgerii sedintei de informare pentru fiecare caz in parte. De ce? - Pentru ca, asa cum afirmam mai sus, informarea se face potrivit specificului fiecarei cauze. In fiecare situatie avantajele pentru parti pot fi altele iar pasii de urmat pot fi diferiti. De aceea, desi a fost informata intr-un caz anterior, partea ce doreste declansarea unui alt proces judiciar va trebui sa participe la o noua sedinta de informare. 3. Luarea deciziei de a declansa procedura de mediere sau de a reveni in instanta. Dovada informarii Cand vor lua partile decizia? - In urma sedintei de informare, partile trebuie sa fie in masura sa ia o decizie de a continua procedurile judiciare sau de a intra in procedura de mediere. Rolul sedintei de informare este si acela de a raspunde la intrebarile, neclaritatile partilor. Consilierea partilor in aceasta perioada presupune indrumarea lor in procedura de mediere. Important! Decizia partilor va fi inserata in procesul-verbal de informare a instantei. - Partea (sau partile, dupa caz) ce vine la informare poate solicita mediatorului un termen in care sa ia aceasta decizie. Care este dovada participarii la sedinta de informare? - Dovada o constituie procesul-verbal eliberat de mediator prin care este informata instanta cu privire la efectuarea sedintei de informare si in care va insera decizia partii (a partilor, dupa caz) de a intra sau nu in procedura de mediere. - Cand numai una din parti vine la informare, decizia acesteia se va referi la decizia de transmitere a invitatiei la mediere catre cealalta parte. 4. Obtinerea dovezii ca s-a efectuat informarea Cand se elibereaza procesul-verbal de informare? - Inainte de modificarile ce au fost aduse prin Legea 115/2012, aceasta intrebare nu-si avea rostul. Daca o persoana apela la serviciile unui mediator, aceasta era informata. Daca se declansa medierea, mediatorul trimitea o invitatie celeilalte parti pentru informare. Procesul-verbal de informare se elibera atunci cand partile nu conveneau sa intre in procedura efectiva de mediere. - In acest sens, in urma recentelor modificari, desi nu exista o prevedere expresa, se incearca acreditarea ideii ca mediatorul va trebui sa elibereze procesul-verbal de informare doar in prezenta tuturor partilor implicate. - Tinand cont de faptul ca numai in situatii exceptionale partile pot (vor) veni, impreuna, la mediator, personal cred ca procesul-verbal se va elibera oricareia din partile informate, dupa ce aceasta a luat decizia cu privire la mediere, cu atat mai mult cu cat, conform legii, mediatorul are obligatia informarii instantei, neputand refuza eliberarea documentului. - In plus, conditionarea eliberararii procesului-verbal de prezenta partilor poate duce la situatia absurda de “pedepsire” a partii diligente, care si-a indeplinit obligatiile prevazute de lege, prin faptul ca nu poate face dovada in fata instantei ca a depus tot efortul, nu doar de informare, ci chiar de a aduce si cealalta parte la mediere. Totodata, avand in vedere neajunsurile ce se pot naste pentru toti factorii implicati (justitiabil, instanta, mediator) mi-as dori ca, in viitorul apropiat (cel putin), sa nu fie adoptata o forma de regulament care sa impuna mediatorului eliberarea procesului-verbal de informare numai in prezenta tuturor partilor conflictului. In practica, exista o situatie asemanatoare, dificila prin prisma faptului ca legea impune semnarea procesului-verbal de inchidere a medierii. Desi legea prevede prezenta obligatorie a partilor la inchiderea procedurii, nu in toate situatiile poti aduce ambele parti sa semneze procesul-verbal desi au luat cunostinta de aceasta obligativitate, inserata si in contractul de mediere. Cand una din parti nu mai doreste continuarea medierii si nu doreste sa mai revina la mediator pentru semnarea procesului-verbal ce poate face mediatorul? Nu mai informeaza instanta cu privire la rezultatul medierii desi este obligat in mod expres? 5. Revenirea la instanta Cand revin partile la instanta? - Fie imediat dupa informare, daca se preconizeaza depasirea termenului stabilit de instanta pentru a informa instanta si eventual pentru a cere un nou termen in vedera derularii medierii. - Fie dupa ce se finalizeaza medierea, indiferent in ce forma (cu acord sau nu). Ce se intampla daca, inainte depunerii cererii la instanta, partile ajung la un acord? - Daca partile incheie un acord de mediere, acestea se pot prezenta in fata instantei cu acordul pentru a fi incuviintat, nemaifiind obligate sa prezinte dovada efectuarii informarii. 6. Costurile medierii Cand se aplica gratuitatea prevazuta de lege? “Pentru activitatea de informare şi consiliere a părţilor cu privire la procedura medierii şi avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior încheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu.” (art. 26 alin. (3) din Legea 192/2006). Cu alte cuvinte, pentru prima intalnire cu mediatorul in care acesta informeaza partea/partile cu privire la mediere si le indruma cu privire la pasii de urmat, mediatorul nu poate pretinde onorariu. Poate percepe mediatorul onorariu inainte de incheierea contractului de mediere? Dupa cum aratam mai sus, avem o prevedere expresa in lege cu privire la onorariu: pentru informarea si consilierea partilor in alegerea medierii in vederea solutionarii conflictului in care se afla, mediatorul nu poate pretinde onorariu. Altfel spus, chiar inainte de semnarea contractului de mediere, pentru celelalte activitati mediatorul este indreptatit sa pretinda un onorariu, dupa cum prevede si alin. (1) al art. 26 din Legea 192/2006. Mai mult decat atat, sunt opinii potrivit carora, desi nu va fi incasat un onorariu pentru activitatea de informare, pentru redactarea procesului-verbal de informare mediatorul va putea pretinde suportarea costurilor de redactare din partea solicitantului procesului-verbal de informare. S-au conturat si opinii potrivit carora inainte de incheierea contractului de mediere mediatorul nu poate pretinde niciun fel de onorariu. Totusi, tinand cont de prevederile legii si de faptul ca medierea este o profesie liberala, este greu sa pretinzi unui mediator sa desfasoare o intreaga ativitate in procedura prealabila - invitarea celeilalte parti, discutiile cu partea invitata (altele decat informarea), pregatirea partilor pentru mediere – pe baza de voluntariat. In derularea acestor pasi, dupa cum am mai aratat, mediatorul se va adapta fiecarei situatii in parte, va fi flexibil si va incerca sa raspunda cat mai bine nevoilor celor ce i se adreseaza, ramanand in cadrul stabilit de lege. Desi se simte nevoia reglementarii unei anumite proceduri detaliate, medierea trebuie sa ramana o procedura flexibilia, asa cum prevede legea insasi. Autor: Mediator Fănuța LIȘMAN Articol postat pe JURIDICE.RO

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu